Onderwerp: | Bereikbaarheid |
---|
Inhoud en doel | Het doel van deze programmareserve is meevallers in de exploitatie te reserveren voor bereikbaarheidsactiviteiten. Dit kunnen vrije middelen zijn die ingezet kunnen worden voor nieuwe of reeds bestaande bereikbaarheidsdoelen. Het kunnen ook middelen zijn die voor een specifieke activiteit worden gereserveerd, deze middelen zijn dan bestuurlijk of juridisch verplicht. De programmareserve is ingesteld als instrument om middelen voor bereikbaarheid te kunnen behouden voor bereikbaarheidsdoeleinden, conform het Hoofdlijnenakkoord 2011-2015. De looptijd is doorlopend, daarom is 9999 ingevuld. |
---|
Functie | Spaar |
---|
Voeding | Programmabudget |
---|
Besluitvorming/instellingsjaar | Najaarsnota 2011 |
---|
Looptijd | 9999 |
---|
Omvang | Ultimo 2023 bedraagt de omvang van de reserve € 52,3 mln en daalt naar € 23,2 mln per ultimo 2038. Van dit saldo is ultimo 2038 nog € 1,5 mln vrij inzetbaar. |
---|
Toelichting onttrekkingen | De onttrekking aan de reserve bedraagt € 4,5 mln, waarvan € 3,2 mln conform begroting en € 1,3 mln als resultaat van de Beleidsdoelen 2-1 en 2-3: - Zuid-Holland Bereikbaar € 0,9 mln.
- Snelfietsroute Algerabrug (Rotterdam) € 0,7 mln.
- KTA Algeracorridor € 0,4 mln.
- SLA-Dockingstation ZES Alblasserdam € 0,4 mln.
- Smart Mobility (digitalisering overheden) € 0,2 mln.
- Bijdrage aan RWS voor mobiliteitsmanagement A20 NKG € 0,1 mln.
- Luchtvaartbeleid (Burgermeetnet) € 0,1 mln.
- Bijdrage aan RWS voor mobiliteitsmanagement A20 NKG € 0,1 mln.
- KTA logistiek Reeferhub Dutch Fresh Port – nachtdistributie Maasvlakte2 € 0,1 mln.
- Connected Transport Corridors Z-H € 0,1 mln.
- Luchtvaart € 0,1 mln.
- Resultaat Ambitie 2 € 1,3 mln.
|
---|
Toelichting toevoegingen | De storting in de reserve bedraagt € 12,8 mln, waarvan € 12,2 mln conform begroting en € 0,6 mln van Beleidsdoel 2-2 (energietransitie infrastructuur). - Nieuwe multimodale brug in Rotterdam € 10 mln.
- Exploitatieprojecten € 0,5 mln.
- Structurele storting € 0,1 mln.
- Algeracorridor € 0,8 mln.
- Onderzoekagenda bereikbaarheid 2023 € 0,8 mln.
- Energietransitie infrastructuur 2 € 0,6 mln.
|
---|
Toelichting beklemdheid | Bestuurlijk verplicht: - Oeververbinding Rotterdam € 10 mln. Conform de toezegging in het BO-MIRT worden middelen gereserveerd voor de nieuwe multimodale brug in Rotterdam (Kadernota 2024-2027).
- Fietsinfrastructuur € 8 mln. Bij de Begroting 2018 is met A577 'Cofinanciering Rijksmiddelen Investeringen Fietsinfrastructuur (voor uitvoering Fietsplan 2016-2025) € 8 mln toegevoegd aan het programma Fiets.
- N468 € 7,4 mln. Voor het onderhoud en de verbetering van de N468 ten behoeve van de overdracht wordt € 7,4 mln uit de reserve ingezet (Voorjaarsnota 2018, Kaderbesluit Infrastructuur 2019 en Najaarsnota 2019).
- Energietransitie mobiliteit € 5,1 mln. Bij Kaderbesluit infrastructuur 2017 is € 6 mln beschikbaar gesteld voor energiemaatregelen bij beheer- en onderhoudsprojecten. Om een bredere inzet van deze middelen voor de energietransitie mogelijk te maken zijn de middelen overgezet van de reserve Beheer en onderhoud naar de reserve Bereikbaarheid.
- Pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water/MEC Verduurzaming binnenvaart € 2,4 mln. Voor de pilot en de verduurzaming is in totaal € 3 mln beschikbaar, waarvan € 0,6 mln als subsidie in het project SLA-Dockingstation ZES Alblasserdam is ingezet. De resterende middelen worden ingezet in de periode 2025-2029.
- Snelfietsroute F263.5 SFR Rotterdam-Gouda € 2,2 mln. Via de provinciefondsuitkering ontvangen rijksbijdrage voor de snelfietsroute (Voorjaarsnota 2018). Het projectbudget is met deze bijdrage verhoogd, waardoor de netto investering voor dit project stijgt. De hogere kapitaallasten als gevolg van de hogere netto investering worden gedekt door de gereserveerde middelen vrij te laten vallen als het project afgerond is.
- Opbrengst verkoop steunpunt Gnephoek € 1,2 mln. Het steunpunt moest wijken voor de komst van de Maximabrug. De opbrengst is nodig voor de bouw van een nieuw steunpunt (Voorjaarsnota 2015).
- Innovatieve aanpak A15 € 1 mln. Het Rijk en de provincie (samen met Drechtsteden en bedrijven) hebben afgesproken middelen beschikbaar te stellen voor onder andere kleine infrastructurele maatregelen en spitsmijden.
- P+R en hubs Algeracorridor (Korte Termijn Aanpak) € 1 mln. Voor dit project is een nieuw investeringsproject opgenomen in het PZI 2024-2039 dat naar verwachting in 2025 is afgerond. Dit leidt tot hogere afschrijvingslasten vanaf 2026. Om deze te dekken valt deze reservering vrij ten gunste van de algemene middelen in het jaar dat het project wordt geactiveerd.
- Algeracorridor KTA € 0,4 mln. Bij Kadernota 2024-2027 is € 0,8 mln omgezet van investerings- naar exploitatiemiddelen. De subsidieverlening voor Vraagbeïnvloedingspakket mobiliteitsmaatregelen KT Algeracorridor (Grote Kruising Krimpen) is in 2023 toegekend. De resterende middelen blijven beklemd in de reserve.
- Snelfietsroute Algerabrug (Rotterdam) € 0,7 mln. Betreft de snelfietsroute Algerabrug- Capelsebrug Capelle a/d IJssel.
- Overdracht wegen € 0,7 mln. Voor de overdracht van wegen in het kader van de Wet herverdeling wegen (WHW) is bij Kaderbesluit 2020 € 1 mln beschikbaar gesteld, waarvan € 0,3 mln is gerealiseerd.
- Afkoop beheer en onderhoud brug HOV corridor Noordwijk-Schiphol € 0,5 mln. Met de provincie Noord-Holland is een overeenkomst afgesloten over de afkoop van het beheer en onderhoud aan de brug in de HOV corridor Noordwijk-Schiphol.
- Connected transport € 0,3 mln. In het najaar van 2019 hebben Rijk en regio onder meer afspraken gemaakt over de digitalisering van het wegbeheer in Zuid-Holland. Via het provinciefonds heeft de provincie een bijdrage ontvangen van € 0,4 mln, waarvan € 0,1 mln in 2023 wordt ingezet.
- Korte Termijn aanpak Mobiliteit en Verstedelijking 2022 en 2023 € 0,3 mln. Van de oorspronkelijk geraamde onttrekking 2023 van € 1 mln wordt € 0,7 mln ingezet voor de Algeracorridor. Het restant van € 0,3 mln blijft, samen met de te vervallen geraamde onttrekkingen 2024-2027 van in totaal € 4 mln in de reserve beschikbaar voor MoVe.
- Algeracorridor KTA aanpassen R-Net bussen € 0,3 mln. Betreft de verplaatsing van het P+R terrein en aanpassingen voor openbaar vervoer.
- Bijdrage aan RWS voor mobiliteitsmanagement A20 NKG € 0,2 mln De bijdrage wordt ingezet voor mobiliteitsmanagement op het traject A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda.
- Afrondingen hierboven opgenomen bedragen € 0,1 mln.
|
---|