De verschillen in de realisatie in Ambitie 2 hebben betrekking op ‘projecten nieuwbouw’ en ‘projecten beheer en onderhoud’. Die worden per onderdeel in het vervolg van dit hoofdstuk toegelicht.
Projecten nieuwbouw
De afwijkingen ten opzichte van de ramingen zijn als volgt over de paragrafen verdeeld:
(bedragen x € 1 mln) | Uitgaven (U) | Inkomsten (I = bijdragen derden) |
---|
Wegen | 6,8 (v) | 1,5 (v) |
---|
OV | 18,5 (v) | 3,0 (v) |
---|
Verkeersveiligheid | 1,6 (v) | 1,7 (n) |
---|
Vaarwegen | 0,2 (v) | 0 |
---|
Fietspaden | 2,1 (v) | 0 |
---|
Totaal nieuwbouw | 29,2 (v) | 2,7 (v) |
---|
De belangrijkste projecten: (bedragen x € 1 mln) |
Wegen |
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: |
Nazorg investeringsprojecten mobiliteit | U | 0,1 (n) | Nagekomen inkomsten en uitgaven voor geactiveerde projecten worden jaarlijks geactiveerd. De voor- en nadelen worden binnen het PZI opgevangen. |
---|
I | 1,0 (v) |
---|
Rijnlandroute N434 | U | 6,1 (n) | Betreft de activering van de al opgeleverde delen aansluitingen A4 en A44. De totale realisatie voor dit deel blijkt hoger te zijn dan verwacht, ook de inkomsten zijn licht hoger. Activering van de nog op te leveren delen is voorzien in 2024. |
---|
I | 0,7 (v) |
---|
Rijnlandroute Tjalmaweg | U | 8,5 (v) | Betreft de 2e activering bij proces-verbaal van opneming. Het project is overgegaan naar de dechargefase waarin de geconstateerde afwijkingen op de uitvoering en de financiële verplichtingen worden afgewikkeld. Decharge wordt in 2024 verwacht. |
---|
I | 0,2 (n) |
---|
Rijnlandroute Europaweg | U | 0,5 (v) | De activering is lager omdat nog niet alle verplichtingen van de verkenning financieel zijn afgerond in 2023. 2e activering volgt in 2024. |
---|
N217 Project renovatie Heinenoord | U | 0,7 (v) | Project is afgerond en is overgegaan naar de dechargefase waarin de geconstateerde afwijkingen op de uitvoering en de financiële verplichtingen worden afgewikkeld. |
---|
I | 0,1 (v) |
---|
Niet geactiveerd: |
N207-Corridor, aanleg Bentwoudlaan en Vredenburghlaan | U | 0,6 (v) | Project is in 2021 opgeleverd en eerder al voor grootste deel geactiveerd. Dit betreft de activering van de dechargefase. Deze schuift door naar 2024 i.v.m. de afwikkeling van de laatste openstaande punten. |
---|
I | 0,1 (n) |
---|
Geluidsscherm Waddinxveen/Triangel | U | 1,2 (v) | De oplevering is vertraagd omdat niet de juiste zonnepanelen waren aangebracht. Oplevering is nu voorzien in 2024. |
---|
Beter Bereikbaar Gouwe | U | 1,5 (v) | Eind 2023 is er bestuurlijk overleg geweest met raden en staten over het project. Op basis daarvan wordt in juni 2024 een besluit verwacht. |
---|
Openbaar vervoer |
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: |
HOV Leiden CS-Noordwijk | U | 0,4 (n) | Project is eerder al opgeleverd en voor het grootste deel geactiveerd. Dit betreft de financiële afronding van het project. |
---|
HOV DMG (waaronder MerwedeLingelijn) | U | 0,9 (n) | Het project is de uitvoeringsfase ingegaan. De voorbereidingskosten (verkenning) zijn geactiveerd. |
---|
Diverse projecten | U | 0,3 (n) | Diverse kleine afwijkingen door eerdere of latere activering vanwege financiële afronding van projecten. |
---|
Niet geactiveerd: |
Verlenging Hoekse lijn | U | 15,1 (v) | De looptijd van de subsidie aan de gemeente Rotterdam is verlengd tot 31 dec 2023, vaststelling verwacht in juli 2024. De metro rijdt inmiddels door tot aan het strand. |
---|
HOV Leiden CS-Lammeschans | U | 4,9 (v) | Het is de gemeente Leiden niet gelukt een complete verantwoordingsrapportage in te dienen in 2023. De gemeente geeft aan dat de verantwoording in 2024 zal worden aangeboden. |
---|
Spoorcorridor Alphen-Gouda | U | 0,1 (v) | Project is eerder al opgeleverd en voor het grootste deel geactiveerd. De financiële afronding neemt meer tijd in beslag. Decharge wordt verschoven naar (eind) 2026 omdat de subsidievaststelling (rijkssubsidie) is bepaald op uiterlijk 1 juli 2026. |
---|
I | 3,0 (n) |
---|
Verkeersveiligheid |
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: |
N487/A29 Rotonde | U | 0,3 (v) | De uitgaven zijn wat lager dan geraamd, waardoor ook de rijksbijdrage lager uitvalt. |
---|
I | 0,3 (n) |
---|
Diverse projecten | U | 0,1 (v) | Diverse kleine afwijkingen door eerdere of latere activering vanwege financiële afronding van projecten. |
---|
I | 0,1 (n) |
---|
Niet geactiveerd: |
Kruising N211/N465 (Monster) | U | 0,6 (v) | Betreft de dechargefase. De laatste werkzaamheden vinden in 2024 plaats (beplanting, verkoop gronden en overdracht). Daarnaast moeten in de loop van 2024 nog gronden worden verkocht en overgedragen. |
---|
I | 0,4 (n) |
---|
N215 Melissant - Dirksland | U | 0,6 (v) | Betreft de dechargefase. De werkzaamheden zijn afgerond en het project is opgeleverd, maar er loopt een rechtszaak die naar verwachting op zijn vroegst in 2025 wordt afgehandeld. |
---|
I | 0,9 (n) |
---|
Vaarwegen |
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: |
Diverse projecten | U | 0,1 (n) | Diverse kleine afwijkingen door eerdere of latere activering vanwege financiële afronding van projecten. |
---|
Vervanging Steekterbrug voor vaste brug. | U | 0,3 (n) | De verkenningsfase van het project wordt geactiveerd. |
---|
Niet geactiveerd: |
Bijdrage verplaatsing LAGA | U | 0,6 (v) | De subsidie is in 2023 verleend, maar de werkzaamheden zijn nog niet afgerond. Het verzoek tot vaststelling wordt verwacht in 2024. |
---|
Fietspaden |
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: |
Programma fiets | U | 0,9 (v) | Diverse kleine afwijkingen binnen programma fiets als gevolg van subsidievaststellingen en financiële afronding. |
---|
Diverse projecten | U | 0,1 (v) | Diverse kleine afwijkingen door eerdere of latere activering vanwege financiële afronding van projecten. |
---|
Niet geactiveerd: |
Uitbreiding stalling Leiden-Lammenschans | U | 0,6 (v) | De looptijd voor de verantwoording van de subsidie is op verzoek van de gemeente verlengd naar 2024. |
---|
F611 Fietsbrug Haarlemmertrekvaart | U | 0,5 (v) | De looptijd voor de verantwoording van de subsidie is op verzoek van de gemeente verlengd naar 2024. |
---|
Projecten beheer en onderhoud
Binnen het Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur, onderdeel beheer- en onderhoud, zijn de investeringen in 2023 niet volledig gereed gemeld. Een bedrag van € 10,8 mln wordt doorgeschoven naar 2024. Deze € 10,8 mln bestaat uit € 13,1 mln uitgaven en € 2,2 mln aan inkomsten.
Uitgaven voorbereidingsfase € 4,1 mln (v)
De werkzaamheden in de voorbereidingsfase van een aantal onderhoudsprojecten vragen meer tijd dan verwacht. Het betreft onder andere N468, N216a (Peursumsebrug), N481a (Peilmolenbrug), recreatieve oevers Rijn-Schie Kanaal/Oude Rijn en beweegbare kunstwerken Merwedekanaal.
Uitgaven uitvoeringsfase € 5,5 mln (v)
De oplevering van onderstaande projecten kon door vertraging in de uitvoering van het werk niet in 2023 plaatsvinden:
- € 0,5 mln (v) Oever Jan Thijssenweg;
- € 7,3 mln (v) oever Merwedekanaal.
De bijdrage aan de Rijnlandroute is eerder geactiveerd dan in de begroting is opgenomen:
- € 4,2 mln (n) bijdrage aan Tjalmaweg.
Diverse afwijkingen wel geactiveerde projecten:
- € 1,9 mln (v) plussen en minnen bij diverse projecten, zoals Nieuwbouw Steunpunt Coenecoop, Oevers Gouwe, N489a, Inhuur projectmanagement vaar- en wegenprojecten.
Uitgaven in dechargefase € 3,5 mln (v)
Van een aantal onderhoudsprojecten in de déchargefase kon het projectdossier niet in 2023 worden afgerond, waardoor de activering niet heeft kunnen plaatsvinden. Het betreft:
- € 2,6 mln (v) afrondende werkzaamheden N470;
- € 0,8 mln (v) afrondende werkzaamheden N231a;
- € 0,1 mln (v) administratieve werkzaamheden die nodig zijn voor de décharge van diverse projecten.
Inkomsten € 2,2 mln (n)
- € 0,5 mln Beweegbare kunstwerken Merwedekanaal. Werkzaamheden in de voorbereidingsfase zijn nog niet afgerond;
- € 1,5 mln oevers Merwedekanaal. Werkzaamheden in de uitvoeringsfase zijn nog niet opgeleverd;
- € 0,2 mln van enkele projecten zijn de administratieve werkzaamheden, die benodigd zijn voor activering, nog niet uitgevoerd.
Revolverend verenfonds uitgaven € 0,1 mln (v)
In 2023 is voor € 0,1 mln aan verstrekte leningen terugontvangen.