De provincie streeft naar een financieel gezonde huishouding. Dit is van belang voor de rechtmatigheid van het provinciale handelen en voor de maatschappelijke legitimiteit van de provincie. De provincie werkt immers direct dan wel indirect (via het Rijk) met belastinggeld van burgers en bedrijven.
Een financieel gezonde huishouding komt in de eerste plaats tot uitdrukking in een sluitende begroting, waarin baten en lasten meerjarig met elkaar in evenwicht zijn. In de tweede plaats moet de provincie beschikken over voldoende weerstandscapaciteit. Deze is nodig om financiële consequenties van (niet-begrote) risico’s op te kunnen vangen.
De provincie streeft naar een belastingdruk die past bij het provinciale voorzieningenniveau. De opcenten op de Motorrijtuigenbelasting is veruit de belangrijkste belastingheffing van de provincie. Provinciale Staten stellen jaarlijks het opcententarief vast. Dit tarief is gebonden aan een wettelijk maximum, dat jaarlijks door het Rijk (op basis van de inflatieontwikkelingen) wordt aangepast.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Om de beleidsdoelen voor de ambitie te halen, vertaalden we elk beleidsdoel in een aantal beleidsprestaties. Die beschrijven we hieronder.
Financieel-strategisch beleid
De begroting biedt ruimte om veel van onze ambities waar te maken, maar dwingt ook tot scherpe keuzes. Uitgangspunt is een solide financieel en juridisch beleid voor de lange termijn. Hierbij zijn de lasten voor onze inwoners niet hoger dan strikt noodzakelijk en de inkomsten en uitgaven zijn meerjarig structureel in evenwicht. We verbeteren het inzicht in het financieel evenwicht, we helpen de organisatie hun inkomsten en uitgaven realistisch te begroten, informatie en advies over de financiële planning en realisatie te geven en de ruimte om keuzes te maken in beeld te brengen. We houden financiële ruimte om in te spelen op actuele ontwikkelingen en nieuwe ambities, waarbij we rekening houden met tegenvallers. Daarnaast leveren we jaarlijks verschillende Planning & Control-producten op en adviseren we op juridisch en financieel gebied over onder andere (complexe) financieringsvormen, mede in relatie tot staatssteun, Europese aanbestedingen en bezwaar- en beroepschriften. Met ingang van het verslagjaar 2023 moeten Gedeputeerde Staten als gevolg van een wetswijziging een Rechtmatigheidsverantwoording opstellen. Voor de controle van de provinciale jaarrekeningen 2021 en 2022 is voor 5 specifiek benoemde onderwerpen beoordeeld in hoeverre de organisatie gereed is voor de invoering van deze Rechtmatigheidsverantwoording. De uitkomsten van deze beoordeling waren positief en worden gebruikt om te zorgen voor een juiste, volledige en tijdige invoering van genoemde wetswijziging. We herijken met PS de financiële spelregels. Verder wordt uitvoering gegeven aan de brief Ontwikkelagenda financiële kaderstelling van 31 oktober 2023.
Heffen van opcenten motorrijtuigenbelasting
De belangrijkste inkomstenbron waar de provincie zelf invloed op heeft bestaat uit de belastingopcenten Motorrijtuigenbelasting. Naast het door de provincie vastgestelde opcententarief zijn de werkelijke inkomsten uit de opcenten Motorrijtuigenbelasting afhankelijk van externe factoren, zoals de ontwikkeling van het wagenpark in Zuid-Holland. Zie verder de toelichting op de MRB bij de paragraaf Lokale Heffingen .
Wat heeft dat gekost?
Inleiding
'Wat heeft dat gekost' bestaat uit 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Overzicht baten en lasten
‘Wat heeft dat gekost’ vatten we samen in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom schrijven we de toelichtingen ook op de verschillen per beleidsdoel binnen een ambitie. De verschillen op beleidsprestaties vermelden we daarnaast ter informatie.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1)
Toelichting
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidscapaciteit
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Subsidies en inkomensoverdrachten: betreft de lastneming van subsidies en daarnaast bijdragen aan met name andere overheidsinstellingen
- Overige lasten: betreft de lasten die we niet rekenen tot de hiervoor genoemde categorieën
Overzicht baten en lasten
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Originele Begroting 2023 | Bijstellingen 2023 | Bijgestelde Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Financieel-strategisch beleid | 3.755 | -2.739 | 1.016 | 6.173 | -5.156 |
Totaal Lasten | 3.755 | -2.739 | 1.016 | 6.173 | -5.156 |
Baten | |||||
Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Financieel-strategisch beleid | 348.184 | 17.618 | 365.803 | 374.323 | 8.520 |
Heffen van opcenten motorrijtuigenbelasting | 378.813 | -2.364 | 376.450 | 373.712 | -2.737 |
Totaal Baten | 726.998 | 15.255 | 742.252 | 748.035 | 5.783 |
Totaal lasten en baten | -723.242 | -17.994 | -741.236 | -741.863 | 627 |
Toelichting afwijkingen
Toelichting lasten
Beleidsprestatie - Financieel-strategisch beleid
Rentelasten € 5,3 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De provincie heeft in 2023 ruim € 12 mln aan rentelasten betaald, en ruim € 5 mln aan rentebaten ontvangen. Het saldo hiervan is toegerekend aan de verschillende ambities, waardoor het resultaat op het taakveld Treasury nagenoeg nihil is. Eén en ander is toegelicht in de Paragraaf Financiering, onderdeel Rente. Het verschil van € 5,3 mln is als volgt opgebouwd:
|
Diverse kleine afwijkingen € 0,1 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het resterende voordelige verschil betreft kleine afwijkingen. |
Toelichting baten
Beleidsprestatie - Financieel-strategisch beleid
Provinciefonds € 4,3 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De uitkering uit het provinciefonds is op basis van de septembercirculaire € 3,9 mln hoger dan verwacht. Dit komt voornamelijk door de volgende vier effecten:
Daarnaast zijn in de Decembercirculaire nog vier nieuwe decentralisatieuitkeringen ontvangen die in komende jaren tot besteding worden gebracht. Dit betreft ruim € 0,4 mln. |
Rentebaten € 5,3 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De provincie heeft in 2023 ruim € 12 mln aan rentelasten betaald, en ruim € 5 mln aan rentebaten ontvangen. Het saldo hiervan is toegerekend aan de verschillende ambities, waardoor het resultaat op het taakveld Treasury nagenoeg nihil is. Eén en ander is toegelicht in de Paragraaf Financiering, onderdeel Rente. Het verschil van € 5,3 mln is als volgt opgebouwd:
|
Vrijval balansverplichtingen € 1,6 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
In de Najaarsnota 2023 is rekening gehouden met een vrijval van € 1,6 mln aan verplichtingen. Per abuis is deze vrijval als een opbrengst begroot, terwijl dit conform de verslaggevingsregels als een negatieve last is verantwoord in de verschillende ambities. Dit verklaart het verschil in de realisatie ten opzichte van de bijgestelde begroting. |
Diverse kleine afwijkingen € 0,5 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het resterende voordelige verschil betreft kleine afwijkingen. |
Beleidsprestatie - Heffen van opcenten Motorrijtuigenbelasting
Heffen van opcenten Motorrijtuigenbelasting € 2,7 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De opbrengst van de opcenten wordt gebaseerd op de opgave van de belastingdienst aan het begin van het boekjaar. De werkelijke opbrengst in 2023 was € 2,7 mln lager dan begroot. Op het totaal van de motorrijtuigenbelasting is dat een verschil van 0,7%. Dit relatief kleine verschil wordt veroorzaakt door kleine afwijkingen in het aantal geregistreerde auto’s gedurende 2023 waarbij met name het aantal geschorste auto’s (auto’s die niet deelnemen aan het verkeer en dus tijdelijk geen motorrijtuigen belasting hoeven te betalen) hoger was dan voorzien bij de opgave aan het begin van het jaar. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Lokale heffingen. |
Instrumentarium
Reserves
In het onderstaande overzicht geven we de totale inzet van reserves binnen de ambitie aan.
Reservenaam | Beleidsdoel | Toevoegingen 2023 | Onttrekkingen 2023 | Saldo mutaties 2023 |
---|---|---|---|---|
Algemene reserve | 9-1 | 143.241 | 183.362 | -40.122 |
Risicoreserve Revolverend Verenfonds | 9-1 | 0 | 5.000 | -5.000 |
Overcommittering OP-West | 9-1 | 0 | 3.300 | -3.300 |
InnovationQuarter | 9-1 | 0 | 3.000 | -3.000 |
Risicoreservering Energiefonds | 9-1 | 0 | 4.067 | -4.067 |
Versterking economie | 9-1 | 0 | 2.200 | -2.200 |
MIT MKB Innovatiestimulering topsectoren | 9-1 | 0 | 135 | -135 |
Regionale gebiedsgerichte projecten | 9-1 | 0 | 198 | -198 |
Reserve Nazorg stortplaatsen | 9-1 | 0 | 2.204 | -2.204 |
Bufferreserve Weerstandscapaciteit | 9-1 | 60.780 | 0 | 60.780 |
Eindtotaal | 204.020 | 203.466 | 555 |
Betrokkenheid van Verbonden Partijen
Niet van toepassing.
Subsidies
Niet van toepassing.