Wat hebben we daarvoor gedaan?
Om de beleidsdoelen voor de ambitie te halen, vertaalden we elk beleidsdoel in een aantal beleidsprestaties. Die beschrijven we hieronder.
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Beleidsprestatie 2-1-1 Efficiënt goederenvervoer
- In 2023 zette de minister de verbreding van de A15 tussen Papendrecht en Gorinchem in de pauzestand. Wel draagt de provincie samen met regio Drechtsteden en havenbedrijf Rotterdam bij aan de verkenning om een passend pakket aan verzachtende maatregelen voor te stellen.
- Met de partners van het MIRT Goederenvervoercorridors (GVC) breidde men in Venlo onder leadpartnerschap van de provincie Zuid-Holland in 2023 een vrachtwagenparkeerplaats fors uit. Daarnaast werkten we in corridorverband aan het verbeteren van de randvoorwaarden voor handhaving voor optimale benutting van beveiligde vrachtwagenparkeerplaatsen, bestaande uit de actielijnen uit het handhavingsplan.
- We droegen bij aan het Rijksproject Deltacorridor voor de aanleg van een buisleidingenbundel van Rotterdam naar Chemelot en Noordrijn-Westfalen (duurzaam grondstoffentransport). Dit waren met name procesmatige werkzaamheden.
- Samen met het Havenbedrijf Rotterdam en Greenports West Holland gaven we vorm aan de ambitie voor een logistieke regiodeal, namelijk het Realisatiepact Rotterdam e.o. met nadere concretisering vanaf 2024.
- Binnen MIRT- GVC werkte het thema verslogistiek zich op tot een koepelproject waarbij Rijk, Havenbedrijf, Greenports en provincies plannen van aanpak maken op de thema’s schone laadinfra, digitalisering, koelcontainernetwerk, vers op de binnenvaart, en vers op de internationale goederentrein.
- Voor de verwachte vers-trein tussen Scandinavië en Spanje, via Rotterdam, bleken de risico’s nog te groot. De provincie droeg door de inzet van een logistiek makelaar en een subsidieadviseur bij aan een aanvraag bij de Rijksregeling Modal Shift.
- De komst van vernieuwende spoorgoederenconcepten als Cargobeamer en Lorryrail vertraagden door meerdere concurrerende ruimteclaims in de Rotterdamse haven.
- We werkten met partners verder aan de ontwikkeling van hoogwaardige (multimodale) goederenvervoernetwerken op verschillende schaalniveaus en voor verschillende ladingstromen. We werkten hiervoor samen met Joint Corridors Zuid-Holland, waar opeen groot aantal plekken verladers en vervoerders lading bundelen.
- In samenwerking met het bedrijfsleven namen wij het merendeel van de aanvragen voor de Modal Shift-regeling voor onze rekening. Er waren 17 aanvragen voor binnenvaartprojecten. WHet Rijk zegde € 1,8 mln toe. 263.000 TEU (Twenty Feet Equivalent) zal van de weg naar het water verplaatsen. Er waren ook 3 aanvragen voor spoorprojecten. Het Rijk zegde € 2,3 mln toe. 237.000 TEU zal van de weg naar het spoor verplaatsen.
- De projectenlijst voor de SPUK havenvoorzieningen bleek in 2023 nog niet in te vullen.
- Voor de stedelijke en regionale distributie (Citybarge ) werkten we samen met gemeenten Leiden, Den Haag en Delft aan stedelijke hubs voor goederenvervoer in samenwerking met provincies Noord-Holland en Utrecht Met de gemeenten Leiden, Den Haag en Delft werkten we aan stedelijke hubs voor goederenvervoer. Dit deden we in samenwerking met de provincies Noord-Holland en Utrecht voor zowel stedelijke als regionale distributie (Citubarge). In eerste instantie gericht op bouwmaterialen en puin, later ook voor andere ladingstromen. Hierbij bekijken we ook de (op)laadinfra en het autonoom varen en rijden.
- We deden mee aan meerdere corridoractiviteiten op nationaal en internationaal niveau, als deelnemer en sinds halverwege 2021 ook als voorzitter van de European Grouping of Territorial Cooperation (EGTC). We werkten mee aan het nieuw gestarte MIRT-programma Goederenvervoercorridors (GVC) Zuid als opvolger van MIRT-studie Corridor Rotterdam-Antwerpen. In 2023 publiceerde GVC-Zuid een toekomstagenda waarin in 2024 verdere uitwerking komt.
Beleidsprestatie 2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer
- We stimuleerden met het uitvoeringsprogramma ‘Samen verder fietsen’ ook in 2023 het fietsgebruik verder. Zo verbeterden we fietspaden in Zoeterwoude en breidden we 3 fietsenstallingen bij stations uit tot uitbreiding. Ook leverdenwe een deel van de doorfietsroute Sliedrecht – Gorinchem optot oplevering. Verder brachten we kantmarkering aan op de duinfietspaden. We maakten via het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW), veel meer fietsdata beschikbaar.
- Tijdens het MIRT 2023 stelde het Rijk de beschikbaarstelling van rijksmiddelen voor de fiets uit tot het MIRT van 2024.
- De gevolgen van corona voor het gebruik van het openbaar vervoer lijken inmiddels structureel te zijn. De vraag naar openbaar vervoer blijft voorlopig lager dan vóór corona en er is een verschuiving in spitsuren en reisdagen. Voor de trein is er sprake van een uitgestelde groei, met een vertraging van ongeveer 10 jaar. De vraag naar bus, tram en metro verschilt per regio. In 2023 werkten we samen met andere decentrale overheden en vervoerders aan de instandhouding van het openbaar vervoer. Belangrijke randvoorwaarde is de Rijksbijdrage voor een betaalbaar ov, die in 2024 beschikbaar komt om verschraling in ov te voorkomen (Tweede Kamer-motie Bikker).
- Op basis van het ‘Transitieplan ov’ namen we maatregelen om het openbaar vervoer (ov) zo aantrekkelijk mogelijk te houden voor de reiziger. We overlegden met onderwijsorganisaties over de spreiding in reizen van leerlingen.
- Na het in september 2023 genomen voorbereidingsbesluit, startten we met de “verkenning Uitvoerings- en investeringsprogramma Doorstroming openbaar vervoer”. Het programma brengt in beeld waar bussen vertraging hebben in de provinciale busroutes, en met welke maatregelen we de belangrijkste knelpunten kunnen oplossen. In de uitwerking werk(t)en we nauw samen met de vervoerders. Het programma draagt bij aan een toekomstbestendig ov-lijnennet.
- In 2023 gunden we Qbuzz om het openbaar vervoer in het noordelijke deel van Zuid-Holland te verzorgen. Vanaf 15 december 2024 zullen ze alleen nog maar rijden met bussen die geen schadelijke stoffen uitstoten. Ook zullen ze net zoveel uren rijden als voor de coronapandemie.
- In 2023 startten we de aanbesteding van de concessie Hoeksche Waard - Goeree-Overflakkee (HWGO) . Lokale inwoners en bestuurders nemen actief deel aan het proces. Dit leidde tot extra eisen aan de bediening van kleine dorpen in het landelijk gebied. Dit is bovenop de eis dat we alle bestaande haltes en kernen vanaf 200 inwoners van 's morgens vroeg tot middernacht ten minste vraagafhankelijk bedienen. Een van de onderdelen van de aanbesteding is de realisatie van een R-net-verbinding naar Oud-Beijerland. We verlengden de bestaande vergunning tot 13 december 2025 om een gunstige en stabiele aanbestedingsprocedure mogelijk te maken.
- De concessie Drechtsteden Molenlanden Gorinchem (DMG) verlengden we met 7 jaar tot 11 december 2033. De verlenging vloeide voort uit het besluit van Provinciale Staten, in 2022, om de treinen op de MerwedeLingelijn vervroegd te vervangen. Dit vanwege de invoering van het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS. Voorafgaand aan de verlenging pasten we de vergunning licht aan omdat er door corona structureel minder reizigers zijn.
- In 2023 startten we met het vervangen en/of het nieuw plaatsen van 850 panelen met dynamische reizigersinformatie bij bushaltes. Waar mogelijk brachten we met de plaatsing ook verbeteringen aan in de sociale veiligheid in het ov en de toegankelijkheid van ov-haltes voor reizigers met een beperking. Op een aantal plaatsen breidden we ketenmobiliteitsvoorzieningen uit, zoals deelfietsen, fietskluizen, Kiss + Ride en Park + Ride.
- We werkten aan de voorbereiding van provinciale infrastructuurprojecten zoals:
- RijnlandRoute - Europaweg (succesvol aanbesteed)
- N214 groot onderhoud en kruising N214/216 in combinatie met verkeersveiligheidsmaatregelen
- Vervanging Concordiabrug
- Mobiliteitsmaatregelen Duin- en Bollenstreek
- Beter Bereikbaar Gouwe
- Verbreding Delftse Schie inclusief verplaatsing loswal/ligplaatsen
- N219 Geluidsmaatregelen Nieuwerkerk a/d IJssel en Zevenhuizen
- We werkten aan de uitvoering van provinciale infrastructuurprojecten zoals:
- RijnlandRoute; Tjalmaweg (afgerond en opengesteld voor verkeer) en N434/A44/A4 (afronding en testen Corbulotunnel)
- N211 Wippolderlaan (succesvol aanbesteed)
- N217 aanpassing in het kader van Renovatie Heinenoordtunnel (afgerond)
- N59 Energy Highway
- fase 3 van de duurzaam veilige herinrichting van de N223
- diverse HOV-projecten zoals Leiden – Katwijk – Noordwijk en fase 2 van HOV-maatregelen binnen de concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem
- R-net Rotterdam – Oud-Beijerland
- We droegen inhoudelijk bij aan Rijksinfrastructuurprojecten, zoals de A24 Blankenburgverbinding , A16 Rotterdam , A4 Haaglanden – N14 (door het Rijk gepauzeerd), A15 Papendrecht-Gorinchem (door het Rijk gepauzeerd) , A20 Nieuwerkerk – Gouda, A4 Burgerveen – N14 (door het Rijk gepauzeerd) , A27 Houten – Hooipolder, A29 renovatie Heinenoordtunnel ( en Haringvlietbrug ) en renovatie A16 Van Brienenoordbrug , waarbij we keken naar en adviseerden over de effecten op het provinciale wegennet, milieu, omgeving enzovoorts.
- Ook in 2023 werkten we met 7 andere organisaties samen in het samenwerkingsverband Zuid-Holland Bereikbaar . Door goede planningen, verkeersmanagement, mobiliteitsmanagement en communicatie brengen we de hinder bij renovatie - inclusief planmatig onderhoud - en nieuwbouw van infrastructuur, zoveel mogelijk terug tot een aanvaardbaar niveau. Daarbij werken we gebiedsgericht, werken we samen met andere landelijke regio’s en zoeken we contact met andere betrokken instanties en bedrijfsleven. Ook grijpen we dit aan als een kans om een duurzame mobiliteitstransitie door te voeren. In 2023 voerden het Rijk een aantal grote renovatieprojecten uit, zoals de Heinenoordtunnel en de Haringvlietbrug.
- Als provincie waren we ook in 2023 medeopdrachtgever en participant in het gebiedsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking (MoVe) Rotterdam - Den Haag in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT).
- In 2023 startten we samen met het Rijk, MRDH, en gemeenten Leiden, Den Haag, Schiedam, Rotterdam en Dordrecht met de MIRT-verkenning Oude Lijn en Knooppunten, waaronder knooppunt stationsomgeving Leiden en knooppunt stationsomgeving Dordrecht.
- Daarnaast startten we met de verkenning naar Bus Rapid Transit (BRT) Leiden – Zoetermeer waarbij we onderzoek doen naar een maatregelenpakket. Hiermee willen we de kwaliteit op de bestaande HOV-verbinding verbeteren.
- We tekenden voor de Algeracorridor een bestuursovereenkomst. Partijen gingen deze overeenkomst aan om te komen tot concrete maatregelen om de doorstroming op de Algeracorridor te verbeteren, en om onderzoek te doen naar een langzaam-verkeer-verbinding over de IJssel.
- Voor het MIRT-project Stadsbrug en OV Oostflank Rotterdam startten we een kwartiermakerfase, die moet uitmonden in het ondertekenen van een Bestuursovereenkomst begin 2024.
- In 2023 legden we met het Rijk, MRDH en de gemeenten Den Haag, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg een bestuursovereenkomst CID-Binckhorst vast. Hiermee zijn de vervolgstappen voor de bereikbaarheid van het gebied duidelijk.
- Ook in 2023 werkten we binnen MoVe samen met MRDH, gemeenten Westland en gemeente Den Haag aan de Gebiedsuitwerking Greenport 3.0 Westland. Dit is een gebiedsuitwerking gericht op het bepalen van slimme combinaties van verschillende mobiliteitsmaatregelen, die gezamenlijk leiden tot een mobiliteitsaanpak.
- In 2023 droegen we als provincie inhoudelijk bij aan de herijking van het landelijke Toekomstbeeld OV 2040 . De landelijke OV- en Spoortafel op 14 december 2023 herbevestigde de ambitie van 2016 . Maar de omstandigheden waarin deze ambitie waargemaakt moet worden en daarmee de uitgangspositie van het ov, zijn inmiddels fundamenteel veranderd. We stelden gezamenlijk de uitgangspuntennotitie vast voor vervolgonderzoek van de landelijke corridorstudie Goederenroutering Noordoost Europa en de gebiedsgerichte uitwerking van de landelijke Actieagenda OV- Knooppunten.
- In 2023 waarborgden we het belang van bereikbaarheid in de verschillende verstedelijkingsopgaven, onder meer door de verdere ontwikkeling en toepassing van de mobiliteitstoets.
Beleidsprestatie 2-1-3 Slimme systemen en netwerken
- In 2023 werkten we binnen de krachtenbundeling actief samen met regionale partners en het Rijk. Ons doel was om verschillende Smart Mobility-onderwerpen in de regio onder de aandacht te brengen en tegelijkertijd te helpen bij relevante kwesties zoals standaardisatie en organisatie. We zetten ons in voor de structurele financiering van Smart Mobility-onderwerpen. Daarnaast werkten we nauw samen met het regionale datateam om de publieke mobiliteitsdata in de top 15 op orde te krijgen.
- Onze actieve deelname aan de krachtenbundeling resulteerde in de vormgeving van een strategisch en tactisch Smart Mobility Overleg, evenals 4 landelijke werksporen: Deelmobiliteit ,Verantwoorde Introductie Automatisch Vervoe r, Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata en Platform Logistieke data.
- We droegen bij aan het Bestuurlijk Overleg Smart Mobility en organiseren het vervolg van het gedeputeerde diner.
- Structurele financiering van Smart Mobility-onderwerpen borgden we middels BO-MIRT afspraken.
- Het Regionale Datateam kreeg versterking in de vorm van een nieuwe projectleider en we stelden een plan op voor het continueren van het datateam na 2023 met het restant budget van de periode 2019-2023
- Het Human Capital programma kwam in 2023 in de regio tot stilstand. Dit vanwege de beperkte beschikbare capaciteit en de raakvlakken met andere werkvelden (onder andere Strategische personeelsplanning).
- Zuid-Holland Bereikbaar werkte samen met anderen aan het beter opzetten van het ’Anders Reizen-programma'. We werkten ook aan de herijking van het Smart Mobility programma dat we begin 2024 aan GS voorleggen.
- Naast de participatie binnen bovenstaande werkgroepen namen we ook actief deel aan de oprichting van het Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata, als vervolg van de afspraken binnen de krachtenbundeling.
Slimme mobiliteit op het water:
- Het programma Reachlab Autonomous Shipping rondden we in 2023 succesvol af.
- De programma’s Smash en Path2Zerro lopen nog.
- We werkten aan het slim gebruik van data op en rondom onze vaarwegen. We streefden naar een verdere verbetering van de doorstroming, het minimaliseren van hinder door brugopeningen, en het ondersteunen van bedieners voor een efficiënte taakuitvoering.
- In 2023 organiseerden we een digitaal experiment met vaarwegdata, om door middel van een intelligenter gebruik van data brugopeningen beter te voorspellen. Daarnaast onderzochten we de efficiënte inzet van data in het bedieningsproces.
- In 2023 startten we met een slimme brug open voorspellen bij de Amaliabrug
Slimme mobiliteit op de weg:
- Samen met de regiopartners deden we in 2023 een marktverkenning voor het netwerk managementsysteem. Hiermee kunnen we de verschillende mobiliteitsassets (verkeerslichten, dynamische route informatiepanelen, verkeersdata) nog beter organiseren. Tevens bereidden we een aanbesteding voor, die in het eerste kwartaal van 2024 op de markt komt.
- Na testen en ingebruikname, kwam de Werkbare Uren Tool in 2023 tot doorontwikkeling. Daarnaast sloten we in 2023 aan bij het Europese project , waar we gebruikmaken van voorspellende verkeersmodellen, die kunnen worden ingezet rond groot onderhoud, drukke stranddagen of grootschalige evenementen.
- In 2023 ging de road monitor, voor slim asset management op de weg, live en deden we analyses op de bruikbaarheid en datakwaliteit ervan. Ook deden we onderzoek naar de kwaliteit van belijning van onze N-Wegen ten behoeve van ADAS-systemen.
- De pilot bij ESA ESTEC kwam in 2023 tot afronding .
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Beleidsprestatie 2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur
- Op 24 oktober 2023 stelden Gedeputeerde Staten het concept Nota onderhoud kapitaalgoederen vast en boden deze voor besluitvorming aan Provinciale Staten aan.
- In 2023 vond een audit plaats voor de Dienst Beheer Infrastructuur (DBI) door het Kiwa, certificerende instelling, tegen de norm NEN-ISO 55001, assetmanagement. Zij concludeerde dat DBI voldoet aan de in de norm gestelde eisen. Het bijbehorende certificaat voor de periode 2024-2026 wordt afgegeven.
- In 2023 voerden we planmatig onderhoud uit aan de:
- Wegen: N2076 (Alphen – OTA), N210b (Ammerstol – Schoonhoven), N443 (Noordwijkerhout – Sassenheim), N463a (Noordse Buurt – Woerdense Verlaat), N466 (Honselersdijk – Kwintsheul), N471 (Rotterdam) en N489 (Mijnsheerenland, Westmaas, Maasdijk).
- Vaarwegen: nautische voorzieningen incl. walstroom en vaarwegbebording, vervanging van de oevers, 9 (Gouwe),10 (Merwedekanaal).
- Beweegbare kunstwerken: traject 1 (Rijn-Schiekanaal) Hoornbrug, traject 2 (Rijn-Schiekanaal) Nieuwe Tolbrug, Wijkerbrug, Kerkbrug en traject 10 (Merwedekanaal, Utrechtse deel) de Meerkerksebrug en Zwaanskuikenbrug.
- Incidenten (en verstoringen) aan verkeerssystemen en beweegbare kunstwerken kunnen we centraal registreren en monitoren\ in het Onderhouds Management Systeem (OMS). Daarnaast startten we een vernieuwing van de incidentregistratiesoftware van de IC-desk.
- In 2023 rondden we de ‘Versterkingsaanpak beweegbare kunstwerken’ waarmee we in 2020 startten, af. Informatievoorziening aan bestuur namen we als belangrijk aandachtspunt op in het reguliere werk. Daarnaast werkten we aan de ontwikkeling en gunning aan de markt van een nieuw contract voor dagelijks onderhoud van beweegbare bruggen en sluizen.
- We stelden een beplantingsplan op voor een bomenlaan langs de N209, waarbij we de monocultuur vervangen door verschillende soorten bomen. Daarnaast startten we met het dunnen en terugzetten van een aantal bosplantsoenen. Om voor de populieren langs de provinciale wegen een vervangingsplan op te stellen, deden we een uitvraag om deze te inspecteren volgens de richtlijn “takbreuk populieren”.
- Het herstel van de natuurvriendelijke oever langs de Oude Rijn (vaarwegtraject 8) rondden we in 2023 af. De vegetatie lijkt goed aan te slaan waardoor we in de toekomst geen afkalving van de oever erachter verwachten.
- In 2023 startten we het project Duurzame Oevers voor vaarwegtrajecten 2 (Rijn-Schiekanaal), 7 (Aarkanaal) en 8 (Oude Rijn). In het kader van dit project passen we een nieuw soort oevers toe met een minimale milieukostenindicator (MKI). Voor 2 van de 3 pilotlocaties rondden we een referentieontwerp af. Hiermee toonden we de haalbaarheid van het ontwerp aan en kunnen we een SSK-raming opstelle. Voor pilotlocatie 3 startten we met het opstellen van een referentieontwerp.
- Voor de ingebruikname van de Corbulotunnel stelden we voor de wegverkeersleiders, weginspecteurs en hulpdiensten een uitgebreid trainingsprogramma op met het bijbehorende trainingsmateriaal. Voor de wegverkeersleiders bouwden we daarnaast een fysieke simulatieomgeving waarmee zij niet alleen voorafgaand aan de openstelling bekend kunnen raken met het systeem, maar ook na openstelling kunnen blijven oefenen.
- We namen de aanbevelingen genoemd in het onderzoeksrapport Corbulotunnel op in de 3-sporen veiligheidsaanpak ‘veiligheid in projecten’. Deze sporen richten zich op het versterken van een actieve veiligheidscultuur en het vergroten van de veiligheidsprestaties van de provincie in haar rol als publiek opdrachtgever en als werkgever.
Verkeersmanagement (brugbediening, incidentmanagement), verkeerssystemen:
- In 2023 troffen we een aantal maatregelen rond de centrale objectbediening. Het betreft onder andere het vervangen van het videomanagementsysteem naar de huidige techniek. Hierdoor verhielpen we enkele langdurende problemen. Om de betrouwbaarheid te verbeteren, breidden we het glasvezelnetwerk uit, waardoor we meer subringen sloten. Tot slot namen we voorbereidingen om het audiomanagementsysteem te vervangen.
- Met de gemeenten Den Haag en Rotterdam werken we aan vernieuwing van de software voor het netwerkmanagementsysteem. Dit systeem stuurt verkeersgeleidingssystemen aan, zoals de Dynamische Route Informatiepanelen (DRIP's), camera’s en verkeersregelinstallaties. In 2023 stelden we in overleg met beide gemeenten de contracteisen op voor het nieuwe netwerkmanagementsysteem.
- In 2023 werkten we aan het opstellen van de contractdocumenten voor het integraal, in 1 contract, aanbesteden van onderhoudscontracten voor verkeerssystemen zoals verkeersregelinstallaties en openbare verlichting.
Juridisch beheer
- In 2023 gingen 4 weginspecteurs als buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) aan de slag. Een vijfde weginspecteur startte met de boa-opleiding. De boa’s leveren op en langs de wegen een bijdrage aan de veiligheid. Zij dragen onder andere zorg voor de handhaving op parkeerovertredingen en het negeren van geslotenverklaringen.
- Sinds februari 2023 werken alle boa’s van DBI (wegen en vaarwegen) met een specifieke boa-applicatie die voldoet aan de eisen van de Wet politiegegevens. Deze applicatie helpt hen om de opsporingswerkzaamheden efficiënter uit te voeren.
- In 2023 startten we met het opstellen van een nalevingsstrategie. Deze nalevingsstrategie zorgt voor borging van de kennis met betrekking tot toezicht en handhaving. Het bevordert de uniformiteit in optreden.
- Op 14 maart 2023 besloot de Eerste Kamer dat de Omgevingswet per 1 januari 2024 in werking treedt. Gelijktijdig met de Omgevingswet treden de Zuid-Hollandse Omgevingsverordening (ZHOV) en de Verordening nautisch beheer (Vnb) in werking. Met de inwerkingtreding van de ZHOV ontstaat voor bepaalde werkzaamheden aan kabels en leidingen een meldingsplicht in plaats van een vergunningsplicht . Vooruitlopend op de Omgevingswet, de ZHOV en de Vnb per 1 januari 2024 troffen we inhoudelijke voorbereidingen op de veranderende regels.
- Publicaties van omgevingsdocumenten (visie, verordening en besluiten), aanvragen van vergunningen en het doen van meldingen op basis van de Omgevingswet zullen na inwerkingtreding van de Omgevingswet verlopen via het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
- Eind 2023 vond de oplevering plaats van het nieuwe zaaksysteem voor vergunningverlening binnen het domein Bereikbaarheid. Hiermee sluit het domein Bereikbaarheid aan op het DSO. Voorafgaand aan de oplevering van het zaaksysteem oefenden we met andere domeinen binnen de provincie en de netbeheerders van het DSO en het nieuwe zaaksysteem.
- De rol van provinciale wegen kan veranderen door ruimtelijke ontwikkelingen, zoals de aanleg van nieuwe gebieden. In 2023 droegen we een deel van de N453 over aan de gemeente Waddinxveen. Rondom de N471/N209 droegen we diverse weggedeelten over aan de gemeente Rotterdam. Daarnaast spraken we met diverse gemeenten over mogelijke overdrachten van infrastructuur in de toekomst.
Bedrijfsvoeringsmiddelen
- In 2023 startten we met het actualiseren van de huisvestingsvisie. Dit deden we met de inventarisatie van de toekomstige huisvestingsbehoefte van de (vaar)weginspecteurs en de gladheidsbestrijding (zoutopslag en materieel), en de mogelijkheden van het bestaand vastgoed. Op basis van de huidige huisvestingsvisie verkochten we in 2023 het steunpunt Bergambacht en de grond aan de Steekterweg (Alphen aan de Rijn) en Wouwsedijk (Woubrugge). Ook kwam de nieuwbouw van het Steunpunt Coenecoop in Waddinxveen tot oplevering en namen we deze in gebruik voor regio Oost. Het beheer en onderhoud van de actieve bediencentrales en steunpunten, droegen we over aan het domein Beheer. Dit domein is ook verantwoordelijk voor het overige gebouwbeheer, waaronder het provinciehuis.
- Volgens het uitvoeringsbesluit Verbouwing en realisatie Nieuwe Centrale (8 maart 2023) komt de nieuwe verkeerscentrale, De Koningspoort, in het provinciehuis, in plaats van in Delft. De ruimte waar de nieuwe centrale komt, is inmiddels casco gemaakt. Daarnaast zijn voorbereidingen getroffen voor de aanschaf/bouw van hard- en software voor de nieuwe centrale. Er zijn voorbereidingen getroffen om het systeem deels te bouwen, om deze voor de oplevering alvast te kunnen testen.
Beleidsprestatie 2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur
Ook in 2023 namen we duurzaamheid steeds vaker mee in de formulering van projectdoelen, het ontwerp en aanbesteding volgens de opgestelde handreiking duurzame infrastructuur. Ook nemen we meer duurzame maatregelen in het dagelijks beheer en onderhoud. Zo kijken we met de regioaannemers naar bijvoorbeeld inzet van schoner materieel en hoe we reststromen als bagger, maaisel en asfalt hoogwaardiger kunnen hergebruiken.
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Beleidsprestatie 2-3-1 Duurzame mobiliteit
- In 2023 zetten we samen met gemeenten de uitvoering van activiteiten uit de door. Zo ondersteunden we de gemeenten (o.a. met plankaarten, snelladen en advies op laadvisies) en startten we met een gebiedsgerichte aanpak logistiek laadinfrastructuur op bedrijventerreinen. Eind 2023 sloten we met het Rijk om de komende jaren de RAL te blijven uitvoeren. Deze heeft een bredere scope waardoor we ook voor goederenvervoer meer ondersteuning kunnen bieden.
- We ondersteunden onze verkeersregio's bij de verdere ontwikkeling en uitvoering van regionale mobiliteitsplannen. Door aan te sluiten bij bijeenkomsten in de regio’s en sessies tussen de regio’s te organiseren. We ondersteunden de gemeenten met diverse bijeenkomsten om hun mobiliteitsplannen verder te ontwikkelen en uit te voeren. Met de regio’s Midden-Holland en MRDH pasten we reflexieve monitoring toe.
- In 2023 voeren in het Zuid-Hollandse OV 6 hybride en 3 elektrische waterbussen. In de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee zijn 24 waterstofbussen in dienst en in de Drechtsteden, Molenlanden, Gorinchem en Zuid-Holland Noord rijden elektrische bussen. Alle bussen en vaartuigen zijn geleverd en zijn grotendeels in gebruik. De waterstofbussen en de vaartuigen zijn door opstartproblemen nog niet altijd inzetbaar, maar dit heeft geen gevolgen voor de dienstregeling.
- In 2023 zijn de eerste 2 schepen die op waterstof varen, in de vaart genomen. In november is het tweede schip (MS Antonie - NPRC) tijdens een werkbezoek van Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander getoond in Duisburg. De schepen van Citybarge zijn in gebruik en varen o.a. veel voor de Universiteit Leiden. Verder lanceerde RH2INE het project CONDOR H2 en sloot o.a. BASF aan als partner. In maart is het startsein gegeven voor de bouw van het ZES laadstation bij BCTN Alblasserdam en tijdens Europort Rotterdam gaf Jeannette Baljeu het officiële
- Het project CLINSH liep reeds in 2022 af. In 2023 vond de laatste uitbetaling en afwikkeling plaats. Ook voerde de Europese Unie tweemaal een audit uit voor dit project.
- We zetten, binnen de MIRT Goederenvervoercorridors, de samenwerking met de partners voort en inmiddels zijn er 10 Clean Energy Hubs voor wegvervoer in Zuid-Holland.
- We evalueerden de aanbesteding van het project Zon op infra (fietspaden) en besloten niet verder te gaan met het project om een zonnefietspad te realiseren.
Nieuwe Luchtvaart:
- In Urban air Mobility kwamen in 2023 2 fundamentele onderzoeken tot oplevering. Zij kregen ook de aandacht van GS en PS. We produceerden de informatieve PZH Luchtvaartfilm, Denk 3D. De film scoorde intern en extern zeer goed, en droeg effectief bij aan meer begrip en inzicht in PZH en Luchtvaart. Mobiliteit: denk 3D | Provincie Zuid-Holland
- De provincie verbond zich in 2023 goed en duurzaam met nieuwe netwerken, overheden, spelers en industrie. Maar ook intern zetten we grote stappen. We stelden ons proactief op om zoveel mogelijk te kunnen bijdragen aan de opgaves en de inwoners. Maar ook om een goed niveau van kennis en maatschappelijke acceptatie van nieuwe vormen van luchtvaart/air mobility te bereiken. Onder meer was de provincie actief bij het bewerkstelligen van Test- en Experimenteerruimte voor vluchten buiten zicht (BVLOS). Verder was PZH nauw betrokken bij de activiteiten op Unmanned Valley. Het voormalig marinevliegkamp Valkenburg biedt test-, experimenteer-, en kantoorruimte voor de opkomende drone-industrie. De ontwikkeling van Unmanned Valley volgt uit de bestuurlijke afspraken in het zogeheten vierpartijenoverleg. We stelden deze afspraken in 2023 opnieuw vast. De provincie Zuid-Holland is een van de 4 stakeholders in dit overleg en ondersteunt de komende coalitieperiode nadrukkelijk de (door)ontwikkeling van het test- en experimenteergebied.
- In 2023 startten we met het proces om de beleidsregel landen en opstijgen (LEO) te actualiseren. Dit ook als voorbereiding op mogelijke toekomstige aanpassingen in beleid voor de nieuwe en duurzame luchtvaart, en de dronesector als geheel. Wij zijn immers bevoegd gezag voor het opstijgen en landen van luchtvaarttuigen binnen de provincie, op vliegbewegingen op luchthaven Rotterdam The Hague Airport (RTHA) na.
- Ondanks dat het dossier Luchtruimherziening door de val van het kabinet controversieel is verklaard, startten we in 2023 (ambtelijk) met het schetsontwerp van de beoogde luchtruimherziening. De interbestuurlijke samenwerking vroeg aan alle provincies om te participeren in het programma en gezamenlijk een gebiedsadvies op te stellen, behorend bij de ruimtelijke opgaven. Ook startte het participatietraject.
- Het aantal vliegbewegingen op RTHA stabiliseerde zich langzaam naar het niveau van voor de coronacrisis. Intussen steeg het aantal overlastmeldingen onverminderd. In 2023 werkten we volop in het kader van een nieuw Luchthavenbesluit voor RTHA. Kort na het participatietraject, waarin belangen vanuit de Rotterdamse regio en de luchtvaart elkaar opzochten, volgde begin 2023 vanuit het ministerie de inspraak over een notitie Reikwijdte en Detailniveau. De provincie reageerde, en inmiddels startten in opdracht van de luchthaven, de benodigde milieu- en maatschappelijke kosten-batenstudies.
- In opdracht van de provincie bereidde DCMR de start van het burgermeetnet in de Rotterdamse regio voor. Zo is een groep van enthousiaste bewoners geformeerd, en meetapparatuur aangeschaft. De Commissie Regionaal Overleg kwam 5 keer bijeen, en kreeg in de persoon van Monique List - de Roos een nieuwe voorzitter.
- Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) startte in 2023 het driesporenbeleid. Dit om de balans te verbeteren tussen belangen van de luchthaven Schiphol en de leefkwaliteit van de omgeving, met als inzet krimp naar 460.000 vliegbewegingen per jaar. In juni 2023 dienden we hierop een zienswijze in. Hierin legden we de nadruk op onze provinciale en lokale belangen, waar meer aandacht voor mag zijn: grootst mogelijke vermindering van hinder in de nacht, koppeling met de ambities van het Schone Luchtakkoord, lokaal maatwerk, betrekken van bewoners en meer aandacht voor economische belangen Zuid-Holland.
- In november 2023 volgde er een eerste ambtelijk document in het kader van ontwikkeling normenstelsel geluid, en sindsdien loopt er het traject met een landelijke klankbordgroep en botsproeven met stakeholders.
- We namen deel in de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS): het samenwerkingsverband van 56 gemeenten en 4 provincies in de Schipholregio.
- In 2022 is de bestuursovereenkomst intenties samenwerking NOVEX Schipholregio opgesteld. Vervolgens zijn de uitgangspunten hiervan in 2023 uitgewerkt in het ontwikkelperspectief en uiteindelijk in de uitvoeringsagenda NOVEX Schipholregio. We gaven voor de vaststelling op 7 december 2023 onze inbreng via bestuurlijke reactie op beide documenten. Daarmee hielden we rekening met de toekomstige ontwikkelingen van het eigen Ruimtelijk Voorstel.
Beleidsprestatie 2-3-2 Veilige mobiliteit
- We werkten aan de voorbereiding van provinciale infrastructuurprojecten
- We werkten aan de uitvoering van infrastructuurprojecten:
- In 2023 zette het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland (ROV Zuid-Holland) zich onverminderd in voor het beïnvloeden van gedrag in het verkeer. Dit gebeurde via diverse campagnes en programma’s, zoals SCHOOL op SEEF (basisonderwijs), Totally Traffic (voortgezet onderwijs) en Doortrappen (fietsveiligheid senioren). De gezamenlijke noemer is ‘Maak een punt van nul’.
- In de diverse regio-overleggen monitorden we de voortgang van de regionale uitvoeringsprogramma’s gedragsbeïnvloeding 2022-2024.
- We voerden structureel overleg met het Openbaar Ministerie en de politie over effectievere verkeershandhaving.
- In 2023 gingen we aan de slag met (beleids)aanbevelingen en mogelijke beleidsvoorstellen uit eerdere onderzoeken:
- Zo ontwikkelden we een vernieuwd uniform afwegingskader voor de toelating van landbouwverkeer op provinciale wegen. Alle regio's van Zuid-Holland ontvingen de uitkomsten van het onderzoek en de input van de deelnemende partijen verrijkte het afwegingskader.
- Voor de aanbeveling 30 km/uur als leidend principe in de bebouwde kom in Zuid-Holland, lieten we een onderzoek uitvoeren door een extern ingenieursbureau. De regio's ontvingen de resultaten van het onderzoek. Als resultaat zijn er nu overzichtskaarten van elke regio in het regiegebied en gemeenten in Zuid-Holland. Deze geven inzicht in waar 30 km/uur in de lokale infrastructuur denkbaar is.
- De voorgenomen evaluatie van het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid kwam niet tot afronding. Dit is nu voorzien voor 2025.
- De voorgenomen evaluatie van de ontwikkelde monitoringsmethodiek '0 slachtoffers in 2050', vond niet plaats. Dit vraagt om het ontwikkelen van een methodiek. Hier gaven we geen prioriteit aan, omdat we kozen voor andere acties uit het uitvoeringsprogramma, die meer urgent waren.