Inleiding
'Wat heeft dat gekost' bestaat uit 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Overzicht baten en lasten
‘Wat heeft dat gekost’ vatten we samen in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom schrijven we de toelichtingen ook op de verschillen per beleidsdoel binnen een ambitie. De verschillen op beleidsprestaties vermelden we daarnaast ter informatie.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1)
Toelichting
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidscapaciteit
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Subsidies en inkomensoverdrachten: betreft de lastneming van subsidies en daarnaast bijdragen aan met name andere overheidsinstellingen
- Overige lasten: betreft de lasten die we niet rekenen tot de hiervoor genoemde categorieën
Overzicht baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Originele Begroting 2023 | Bijstellingen 2023 | Bijgestelde Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | |||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 1.648 | 648 | 2.297 | 1.754 | 543 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 154.764 | 18.957 | 173.721 | 162.503 | 11.218 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 1.411 | -29 | 1.382 | 1.507 | -125 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 157.823 | 19.576 | 177.399 | 165.765 | 11.635 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | |||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 156.318 | -19.748 | 136.571 | 136.035 | 536 |
2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur | 1.234 | -4 | 1.230 | 530 | 699 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 157.552 | -19.752 | 137.800 | 136.565 | 1.235 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | |||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 1.805 | -293 | 1.512 | 1.342 | 170 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 4.873 | -250 | 4.623 | 4.411 | 212 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 6.678 | -543 | 6.135 | 5.754 | 381 |
Totaal Lasten | 322.053 | -719 | 321.335 | 308.083 | 13.252 |
Baten | |||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | |||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 0 | 80 | 80 | 174 | 94 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 1.308 | 8.240 | 9.548 | 3.714 | -5.834 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 0 | 42 | 42 | 14 | -28 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 1.308 | 8.362 | 9.670 | 3.903 | -5.767 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | |||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 9.194 | 3.296 | 12.490 | 16.502 | 4.012 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 9.194 | 3.296 | 12.490 | 16.502 | 4.012 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | |||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 266 | 200 | 466 | 542 | 76 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 1.361 | 0 | 1.361 | 1.602 | 240 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 1.628 | 200 | 1.828 | 2.144 | 316 |
Totaal Baten | 12.130 | 11.858 | 23.988 | 22.548 | -1.439 |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 309.924 | -12.577 | 297.347 | 285.535 | 11.812 |
Toelichting afwijkingen
Toelichting lasten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Exploitatie OV € 4,4 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De voordelige verschillen betreffen:
De nadelige verschillen betreffen:
|
Regionale en provinciale infrastructuur/duurzaam veilig € 1,3 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
In de Regionale gebiedsagenda’s Mobiliteit namen we de bijdragen op voor regionale infrastructuurprojecten op het gebied van doorstroming en verkeersveiligheid (duurzaam veilig). Jaarlijks stellen we regionale gebiedsagenda’s op, volgen er subsidieaanvragen en stellen we afgeronde subsidies vast. In 2023 verleenden we enerzijds beschikkingen voor projecten uit de Gebiedsagenda’s 2022 die nog niet waren aangevraagd en anderzijds zijn van de Gebiedsagenda’s 2023 nog niet alle aanvragen binnen. Daarnaast is ook sprake van ingetrokken en geweigerde subsidieaanvragen en verlenen of stellen we subsidies soms lager vast dan aangevraagd. Tenslotte ontvingen en beschikten we in een enkel geval een subsidieaanvraag al in 2023 die eerder voorzien was in 2024. Per saldo resulteert dit in een onderbesteding van € 1,3 mln. |
N206 Duinpolderweg/Noordelijke Duin- en Bollenstreek € 0,7 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Het project Duinpolderweg project is ene paar jaar geleden vervangen voor de verkenning Mobiliteitsmaatregelen Noordelijke Duin- en Bollenstreek. Door de gewijzigde scope kunnen we de uitgaven voor het project Duinpolderweg, conform de verslaggevingsregels, niet meer aan het nieuwe investeringsproject toerekenen (balans). We verantwoorden deze als last in de exploitatie. De nieuwe verkenning voor de Mobiliteitsmaatregelen Noordelijke Duin- en Bollenstreek start in 2024. |
Projecten initiatief/nazorgfase € 0,6 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De subsidie-aanvraag voor mobiliteitsmanagement A20 Nieuwerkerk a/d IJssel - Gouda viel niet in 2023, maar volgt in 2024. |
Diverse kleine afwijkingen € 0,2 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Het resterende voordelige verschil betreft diverse kleine afwijkingen. |
Apparaatslasten € 1,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor een toelichting zie Paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Kapitaallasten € 5 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De afschrijvingen zijn € 2,9 mln en de rentelasten € 2,1 mln lager dan geraamd. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Kiltunnel € 0,7 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De bijdrage aan het Wegschap Tunnel Dordtse Kil over de jaren 2018 en 2019 restitueerden we gedeeltelijk. Dit bedrag valt vrij naar de algemene middelen. |
Afsluiten project beweegbare Steekterbrug € 3,1 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
We besloten de beweegbare Steekterbrug te Alphen aan den Rijn te vervangen door een vaste brug. De eerder gemaakte kosten, die niet aan de vaste brug kunnen worden toeberekend, boekten we als kosten. Dit bedrag komt ten laste van de reserve Bereikbaarheid |
Regiocontracten € 1,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De onderbesteding op regiocontracten betreft geen afstel van de kosten maar uitstel. In de begroting reserveerden we voor het afronden van de traditionele RAW bestekken een bedrag om de assets op het niveau te krijgen. We besloten om dit niet via de RAW bestekken te realiseren, maar mee te nemen in de nulmetingen van de nieuwe regiocontracten Noord en West. De uitvoering van de nulmetingen vindt plaats vanaf 2024. |
Thermisch gereinigde grond parallelstructuur A12 € 0,3 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het onderzoek naar de mogelijke milieuschade door het toepassen van thermisch gereinigde grond bij de aanleg van de parallelstructuur A12 realiseerden we niet volledig en zetten we in 2024 voort. |
Project energietransitie infrastructuur € 0,6 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor energietransitie infrastructuur deden we geen uitgaven. De uitwerking vergt meer tijd dan gepland. Het bedrag storten we in de reserve Bereikbaarheid en beklemmen we daarin voor de energietransitie, zodat deze kan worden benut zodra de projecten voldoende zijn uitgewerkt. |
Brugbediening € 0,6 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor brugbediening maken we, naast het personeel in vaste dienst, ook gebruik van een flexibele schil via arbeidscapaciteit van een uitzendbureau. Door krapte op de arbeidsmarkt kon men minder externe capaciteit leveren, wat resulteert in lagere lasten. Om de bediening te waarborgen namen we diverse maatregelen, waaronder het beschikbare personeel meer uren hiervoor in te zetten. |
Kapitaallasten € 0,5 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De lasten voor afschrijving en renteomslag zijn € 0,5 mln hoger dan begroot. Dit komt vooral door de verkoop van de grond langs de Steekterweg. De boekwaarde van dit perceel op de balans schreven we met de verkoop versneld af (€ 0,3 mln). De gerealiseerde verkoopopbrengst dekt deze versnelde afschrijving. |
Apparaatslasten € 1,5 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor een toelichting zie Paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Diverse kleine afwijkingen 0,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het resterende voordelige verschil betreft diverse kleine afwijkingen. |
Apparaatslasten € 0,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor een toelichting zie Paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Exploitatie OV € 7,7 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De voordelige verschillen betreffen:
De nadelige verschillen betreffen:
|
Regionale en provinciale infrastructuur/duurzaam veilig € 1,4 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Dit betreft een administratieve correctie als gevolg van de vaststelling van subsidies in het kader van de Regionale Gebiedsagenda's Mobiliteit. Een deel van de dekking komt uit budget dat het Rijk in het verleden\ beschikbaar stelde via de Brede Doel Uitkering (BDU) en reserveerde in de reserve Mobiliteit. |
N206 Duinpolderweg € 0,3 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Van de provincie Noord-Holland ontvingen we een bijdrage voor onze personele inzet ten behoeve van het (inmiddels gestopte) project. Hiermee kwam dit project financieel volledig tot afronding. |
Diverse kleine afwijkingen € 0,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Onderzoeksagenda bereikbaarheid € 0,1 mln (v). In 2023 ontvingen we meer bijdragen van derden voor de uitgevoerde onderzoeken dan vooraf verwacht. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Diverse baten € 4 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De baten binnen Beleidsdoel 2-2 bestaan naast de legesinkomsten en verkoop vastgoed geheel uit bijdragen voor werken voor derden. De baten begroten we conservatief en we mogen ze pas nemen op het moment dat deze zeker zijn. Tegenover meer baten, staan ook meer lasten, maar lasten moet je nemen op het moment dat je deze verwacht. Hierdoor kan vertraging zitten tussen het jaar van realisatie van de lasten en baten. Op de volgende activiteiten realiseerden we meer baten dan begroot (deze inkomsten gebruikten we om de gedane uitgaven te dekken):
|
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Diverse kleine afwijkingen € 0,3 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het resterende voordelige verschil betreft diverse kleine afwijkingen. |