Inleiding
'Wat heeft dat gekost' bestaat uit 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Overzicht baten en lasten
‘Wat heeft dat gekost’ vatten we samen in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom schrijven we de toelichtingen ook op de verschillen per beleidsdoel binnen een ambitie. De verschillen op beleidsprestaties vermelden we daarnaast ter informatie.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1)
Toelichting
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidscapaciteit
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Subsidies en inkomensoverdrachten: betreft de lastneming van subsidies en daarnaast bijdragen aan met name andere overheidsinstellingen
- Overige lasten: betreft de lasten die we niet rekenen tot de hiervoor genoemde categorieën
Overzicht baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Originele Begroting 2023 | Bijstellingen 2023 | Bijgestelde Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Beleidsdoel 4-1 Innovatie: richting duurzaam en digitaal | |||||
4-1-1 Innovatie stimuleren | 35.548 | -5.426 | 30.123 | 30.699 | -576 |
4-1-2 Transitie van de Greenports | 2.534 | 199 | 2.733 | 2.901 | -168 |
4-1-3 Transitie Havencomplex | 100 | 108 | 208 | 220 | -12 |
4-1-4 Digitaal Zuid-Holland | 1.720 | 0 | 1.720 | 1.706 | 13 |
4-1-5 Circulair Zuid-Holland | 4.424 | 347 | 4.771 | 4.775 | -4 |
Totaal beleidsdoel 4-1 | 44.327 | -4.772 | 39.555 | 40.301 | -746 |
Beleidsdoel 4-2 Creëren van een rijk vestigingsklimaat | |||||
4-2-1 Voldoende werklocaties op de juiste plek van de juiste kwaliteit | 11.020 | -2.441 | 8.579 | 6.084 | 2.495 |
4-2-2 Human Capital, een beroepsbevolking met de juiste vaardigheden en kennis | 2.945 | -765 | 2.180 | 1.869 | 311 |
Totaal beleidsdoel 4-2 | 13.965 | -3.206 | 10.759 | 7.954 | 2.805 |
Beleidsdoel 4-3 Erfgoed, cultuur en toerisme | |||||
4-3-1 Behoud en ontwikkeling van cultureel erfgoed en toerisme in balans met de omgeving | 16.444 | -1.955 | 14.489 | 11.176 | 3.313 |
4-3-2 Archeologische vondsten zichtbaar maken voor een breed publiek | 695 | 0 | 695 | 785 | -90 |
4-3-3 Versterken cultuurparticipatie en bibliotheken | 8.031 | 61 | 8.092 | 8.219 | -127 |
Totaal beleidsdoel 4-3 | 25.170 | -1.894 | 23.276 | 20.179 | 3.097 |
Totaal Lasten | 83.461 | -9.872 | 73.589 | 68.434 | 5.156 |
Baten | |||||
Beleidsdoel 4-1 Innovatie: richting duurzaam en digitaal | |||||
4-1-1 Innovatie stimuleren | 7.687 | -588 | 7.099 | 9.977 | 2.878 |
4-1-2 Transitie van de Greenports | 0 | 0 | 0 | 6 | 6 |
4-1-3 Transitie Havencomplex | 0 | 188 | 188 | 176 | -12 |
Totaal beleidsdoel 4-1 | 7.687 | -400 | 7.287 | 10.160 | 2.872 |
Beleidsdoel 4-3 Erfgoed, cultuur en toerisme | |||||
4-3-1 Behoud en ontwikkeling van cultureel erfgoed en toerisme in balans met de omgeving | 14 | 0 | 14 | 14 | 0 |
4-3-3 Versterken cultuurparticipatie en bibliotheken | 57 | 32 | 88 | 69 | -19 |
Totaal beleidsdoel 4-3 | 70 | 32 | 102 | 83 | -19 |
Totaal Baten | 7.757 | -368 | 7.389 | 10.242 | 2.853 |
Saldo lasten en baten Ambitie 4 | 75.704 | -9.504 | 66.200 | 58.191 | 8.009 |
Toelichting afwijkingen
Toelichting lasten
Beleidsdoel 4.1 Innovatie: richting duurzaam en digitaal
MKB/ MIT € 1,7 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
In 2023 verantwoordden we € 1,3 mln subsidielasten van aanvragen, die betrekking hebben op het MIT plafond 2023 Samenwerkingsprojecten en die ook al in 2023 zijn gestart met hun activiteiten. In de begroting hielden we rekening met de lastneming in 2024. De resterende € 0,4 mln betreft een niet-gerealiseerde vrijval van middelen van de MIT Haalbaarheidsprojecten. In de Najaarsnota 2023 schatten we in dat dit budget zou vrijvallen, maar deze middelen zijn ingezet voor een verhoging van het plafond MIT-regeling Samenwerkingsprojecten. |
Schaalsprongprogramma € 1 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
In totaal besteedden we € 1 mln meer dan begroot. Het betreft een overschrijding op de uitgaven voor onder andere inhuur en beleidsondersteunend. Meer uitgesplitst wordt de budgetoverschrijding veroorzaakt door:
|
Diverse subsidieregelingen en opdrachten € 1,8 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor enkele subsidieregelingen pasten we de kasritmen aan, als gevolg van vertraging of uitstel van project(en). De verklaring voor het resultaat voor Breed-MKB is in de toelichting 2e W-vraag benoemd. Voor het onderwerp Versterking Economie is € 1,1 mln minder gerealiseerd als gevolg van het project herstructurering glastuin-bouwgebied Westland. In totaal betreft het voordelig verschil van € 1,8 mln de volgende subsidieregelingen:
|
Diverse kleine afwijkingen , € 0,1 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Het verschil betreft diverse kleine afwijkingen:
|
Apparaatslasten € 0,3 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Beleidsdoel 4.2 Creëren van een rijk vestigingsklimaat
Bedrijventerreinen € 1,8 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Aan de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht verstrekten we in eerdere jaren een subsidie van € 3,7 mln voor het project Citadel (voorheen Grotenoord). De gemeente meldde de provincie dat ze een deel van de activiteiten niet is uitvoerde. Het project is nog niet geheel afgerond, op basis van beschikbare informatie is reeds een vrijval van € 1,4 mln. geboekt. De resterende € 0,4 mln verklaren we door een aangevraagde looptijdverlenging door gemeente Gorinchem voor het bedrijventerrein Gorinchem-Noord in het kader van herstructureringsactiviteiten. Deze lasten zullen we in 2024 verantwoorden. |
Duurzaamheid op bedrijventerreinen € 0,5 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Door de situatie op de energiemarkt (hogere energietarieven) is de subsidieregeling voor bedrijventerreinen minder aantrekkelijk geworden voor ondernemers. Door de hogere gasprijs is de terugverdientijd korter dan vijf jaar en de aanvragers vallen hierdoor buiten de voorwaarden van de subsidieregeling. De huidige regeling wordt in 2024 aangepast. |
Diverse kleine afwijkingen € 0,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het verschil betreft diverse kleine afwijkingen:
|
Apparaatslasten € 0,3 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Beleidsdoel 4.3 Erfgoed Cultuur en toerisme
Restauratie rijksmonumenten € 1,8 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
In 2023 is voor € 1,8 mln minder uitgegeven aan subsidies voor restauratie rijksmonumenten dan verwacht. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door fasering van uitvoeringsprojecten. Grote restauratieprojecten kennen een langere uitvoeringstermijn waardoor lasten (€ 1,4 mln) zijn verschoven naar 2024 en verder. Het gaat daarbij om de subsidies voor de projecten Het grote Kantoor Delft, Walsumhoeve, Zellinghuis, Bomvrij Hospitaal, Maastunnelcomplex, Ketelhuis de Meelfabriek en Weeshuis Schiedam. Daarnaast is sprake van vrijval van € 0,4 mln doordat diverse projecten niet of in aangepaste vorm zijn uitgevoerd. |
Restauratie erfgoedlijnen € 0,9 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
In 2023 is voor € 0,9 mln minder besteed aan subsidies erfgoedlijnen dan begroot. Dit wordt deels veroorzaakt door de looptijdverlenging van het kanjerproject Huys ten Donck (€ 0,3 mln). Daarnaast is sprake van een vrijval van subsidies van € 0,5 mln en is € 0,1 mln van het plafond 2023 niet besteed. |
Overig € 0,1 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het verschil betreft diverse kleine afwijkingen in gerealiseerde kosten ten opzichte van de begroting:: molens € 0,1 mln (v), instrumentontwikkeling € 0,1 mln (v), toerisme € 0,1 mln (v), archeologie € 0,1 mln (n) en cultuur participatie € 0,1 mln (n). |
Apparaatslasten € 0,3 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 4.1 Innovatie: richting duurzaam en digitaal
MKB € 1,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De hogere baten van € 1,2 mln voor MKB Innovatiestimulering Topsectoren bestaan uit:
De stijging van de MIT bijdragen komt door de hogere lasten MIT (zie toelichting bij de lasten van MKB/MIT van € 1,7 mln), waarvan het Rijk € 1 mln financiert. Daarnaast ontvingen we een bijdrage voor Leerplatform Sustainability die niet in de begroting was opgenomen. De inkomsten waren niet begroot wegens onzekerheid bij Najaarsnota over de toezeggingen vanuit het leerplatform Sustainability en Federatie vruchtgroente, die horen bij ACCEZ (Accelerating Circular Economy Zuid-Holland). |
Gedeeltelijke vrijval voorziening IQ € 1,7 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Op basis van de conceptjaarrekening 2023 van de verbonden partij InnovationQuarter kan worden geconcludeerd dat IQ het jaar 2023 afsluit met een positief resultaat van € 6,4 mln. De intrinsieke waarde van de provinciale aandelen stijgt daardoor naar € 37,1 mln. De stille reserve (verschil nominaal en intrinsiek) is hierdoor in waarde gedaald naar € 2,6 mln. Dit betekent dat de reeds getroffen voorziening ad € 4,3 mln. kan worden verlaagd naar € 2,6 mln. Derhalve een vrijval van € 1,7 mln ten gunste van het resultaat. |