Wat hebben we bereikt?
Beleidsdoel 1-1 Beter Bestuur
Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied (ZH-PLG)
Het ZH-PLG is ook de basis voor het Rijk om de middelen uit het Transitiefonds Landelijk Gebied en Natuur aan de provincies beschikbaar te stellen. Het gaat daarbij onder andere om middelen voor vernieuwende maatregelen en mogelijkheden voor aankoop, verplaatsing of verkleining van agrarische bedrijven, en groenblauwe dooradering (hoe droge landschapselementen (groen), en natte (blauw) samen een netwerk vormen). De provincie heeft beperkt eigen middelen voor vernieuwing, aankoop en cofinanciering van rijksregelingen.
Ook zetten we in op rijksmiddelen vooruitlopend op het Transitiefonds. Men verklaarde dit fonds na de val van het kabinet controversieel, en er is nog geen zicht op het beschikbaar komen ervan.
Het ZH-PLG kwam door zeer nauwe samenwerking met onze gebiedspartners, en een eenduidige aanpak, tot stand. De opgaven en uitdagingen zijn er namelijk zowel op het gebied van water en natuur, als landbouw en klimaat. Er ligt nu een toetsbaar voorontwerp voor het gebiedsprogramma ZH-PLG. Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten bespraken dit voorontwerp ZH-PLG, maar stelden het niet vast. Vervolgens legden we deze ter toetsing voor aan het Rijk. In de aanbiedingsbrief bij het voorontwerp ZH-PLG voegden we de aandachtspunten van Provinciale Staten toe. Het voorontwerp deelden we ook met de gebieden en dient bovendien als basis voor de toekomstige budgetaanvraag bij het Rijk (aanvraag in te dienen op uiterlijk 1 april 2024 voor de subsidiabele periode 2024-2026). Deze rijksmiddelen komen beschikbaar via de begroting van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).
Programma Stikstof
In Zuid-Holland liggen 13 stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden. Binnen hun grenzen zijn provincies het bevoegd gezag hiervoor. De Vogel- en Habitatrichtlijnen beschermen de Natura 2000-gebieden. In enkele Natura 2000-gebieden in Nederland is het niet mogelijk om de door de richtlijnen beschermde soorten en habitats in stand te houden. Dit komt door verschillende drukfactoren, waaronder een te grote stikstofafzetting. De 3 pijlers voor uitvoering van het stikstofdossier bleven ook in 2023 staan: het herstellen van de natuur, het reduceren van stikstofuitstoot (zowel ammoniak als stikstofoxiden) en het mogelijk maken van maatschappelijke ontwikkelingen. De gebiedsgerichte aanpak voor de vermindering van ammoniak vindt plaats via het ZH-PLG.
Het Rijk is verantwoordelijk voor legalisering van de meldingen onder het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Als provincie pakken we hier echter een actieve rol; de legalisering laat inmiddels al lang op zich wachten.
Beleidsdoel 1-2 Sterke Samenleving
Maatschappelijke ontwikkelingen zijn in toenemende mate verweven, complex en kennen vage grenzen. Een aanpak met standaardoplossingen en vaste procedures werkt niet. Vanuit de eigen bovenregionale rol heeft de provincie zicht op verwevenheid in vraagstukken, trends en bewezen aanpakmethoden (‘best practices’). Vanuit die rol ontwikkelen we kennis en verbinden we partners.
In een sterke samenleving zijn overheden en bestuur in staat om zich aan te passen aan de eisen van deze tijd. Als zij dat niet doen, voelen verschillende groepen mensen zich niet meer betrokken bij onze samenleving en democratie. We vinden het daarom belangrijk dat inwoners zich vertegenwoordigd voelen en ruimte hebben voor participatie (zowel digitaal als fysiek). Dat vraagt van de hele provinciale organisatie om een alerte en lerende houding, die de energie en het oplossend vermogen uit de samenleving weet te benutten. We maken daarbij tijdig en transparant keuzes in het participatieproces en hanteren daarbij het ‘participatiekompas’ .
We willen de kracht van de samenleving versterken door:
- Onze inwoners, organisaties en het bedrijfsleven vroegtijdig te betrekken bij besluitvorming en open te staan voor initiatieven vanuit de samenleving;
- Inzicht en kennis over maatschappelijke vraagstukken en ‘best practices’ te ontwikkelen en te delen.